Ambisjoner for utstillingen

Målet med utstillingen har vært å lage en moderne framstilling av okkupasjonshistorien som forhåpentligvis kan utfylle og komplettere de bildene som gis av okkupasjonen av andre museer i Norge. Dette gjøres på ulike måter:

Moderne utstillingsteknologi
I utstillingen benyttes virkemidler som taler til flere sanser, og som dermed medvirker til å skape et levende inntrykk: Bilder og filmer fra samtiden skaper nærhet til begivenheter og aktører. Bevisst bruk av lys og lyd gir dramatiske effekter.

Opplevelse av autensitet
Utstillingen er plassert i lokaler der vi vet at hovedaktørene i okkupasjonsmakten oppholdt seg og arbeidet. Vi stiller ut flere gjenstander som har tilhørt disse, f.eks. Terbovens dolk som han alltid brukte ved offentlige opptredener, og hans telefon med direktelinjer til samarbeidspartnerne i Gestapo og SS. Rommene i seg selv har historiske spor fra krig- og etterkrigstid der ingenting er pusset opp eller modernisert. Mange sitater og primærkilder gir nærhet til tiden det handler om.

Mulighet for innlevelse
Vi forteller historien gjennom beretninger om enkeltpersoner og de valgene de gjorde under krigen. Det gjelder ikke bare tyskerne som holdt til i skolebygningen, men også personer som var eller hadde vært elever og ansatte ved skolen. Dette gir mulighet for identifikasjon og utvikling av historisk empati når vi følger disse personenes skjebne og ofte spør: Hva ville du gjort?

Invitasjon til aktivitet
Når vi ber de besøkende om å ta stilling til ulike dilemmaer, utfordrer vi dem til å være et til aktivt publikum. Det gjør vi også gjennom et interaktivt, digitalt demokratispill, og ved å tilby kilde - og ekstramateriale som publikum selv kan velge om de vil fordype seg i.

Ajour med ny okkupasjonsforskning
Det vil bl.a. si at vi forsøker å framstille okkupasjonen i gråtoner, og ikke i svart-hvitt som seierherrenes tradisjonelle framstillinger kan ha vært preget av. Det innebærer f.eks. at ønsket om å leve seg inn i de vanskelige valgsituasjonene mange stod i under krigen, også omfatter de personene som tok valg som gjorde at de havnet på "gal" side under okkupasjonen.

Tydelig verdiorientering
Det betyr likevel ikke at vi vil relativisere de verdiene kampen stod om under krigen ved å viske ut skillene mellom rett og galt. Et uttalt pedagogisk mål med utstillingen er at vi vil forsvare demokrati og menneskeverd mot alle former for totalitarisme og rasisme.