Forberedelser før besøk i utstillingen

Hvis elever som skal besøke utstillingen gjør noen forberedelser på forhånd, vil læringsutbyttet øke. Men det er selvfølgelig helt opp til læreren å tilpasse besøket det undervisningsopplegget klassen følger, og det går også fint an å besøke utstillingen uten å gjøre spesielle forberedelser. Men for å tilpasse omvisningen best mulig, er det fint for omviseren å vite om, og i så fall hvilke, forberedelser som er gjort. Dette spør vi om i mailen som sendes for å bestille besøk.

Nettstedet tilbyr ulike ressurser som kan brukes i forkant av en omvisning:

• Video fra utstillingen formidler noe av stemningen i utstillingen og kan derfor skape motivasjon for å besøke den
  • Virtuell vandring i utstillingen gir en kjapp oversikt over innholdet i de ulike rommene
  • Via Temasider kan en klikke på temaene for hvert av de åtte rommene i utstillingen. Da kommer en inn på "Inn i historien" som gir et innsteg til det aktuelle temaet: Et bilde, lydopptak av en tale eller et sitat fra en primærkilde kan skape nysgjerrighet og interesse for temaet.
  • Temasider gir tilsvarende tilgang til "Oversikt" over hvert av temaene. Her finnes korte introduksjoner med lenker som gir grunnleggende kunnskaper om temaet som behandles i det aktuelle rommet i utstillingen.