Oversikt over utstillingen

Utstillingen fyller to rom i skolens kjelleretasje og syv rom i selve bunkeren som ligger en etasje under kjellernivå. Rommene i kjelleren ble innredet som tilfluktsrom av tyskerne, med jerndører som beskyttelse. I det ene rommet som ble brukt som sykestue under okkupasjonen, er det nå laget et møterom for inntil 30 personer der en kan starte og avslutte omvisninger. I rommet ved siden av introduseres selve utstillingen: "OHG-bunkeren: Det var her det skjedde". Her forklares hvordan tyskerne overtok skolebygningen, og hva gjenstander og sitater kan fortelle om det tyske nærværet i Norge mer generelt.
De syv rommene i bunkeretasjen er tematisk ordnet slik tegningen nedenfor viser.

Bilde1.png

Her ser en at rommene stort sett følger en kronologisk gjennomgang av okkupasjonsårene fra okkupasjon til fred. Unntakene er rom 5 og 7, der det første handler om okkupasjonen sett gjennom tekster, bilder og lydopptak fra de ulike partene i krigen. I rom 7 reises spørsmålet om demokratiet er i krise i dag. Der trekkes det fram trusler mot denne styreformen, men det forklares også hvordan demokratiet kan forsvares.