Pedagogisk målsetting

Det overordnede formålet med utstillingen er å bidra til en "demokratisk (…) oppdragelse av all ungdommen". Denne formuleringen er hentet fra en bok som Kåre Foss, rektor ved OHG 1937-1947, utgav i 1945:

Den historie.png

Fra Retttstaten og den historie, Oslo 1945

Læreplanverket i Fagfornyelsen gir god forankring av denne målsettingen, særlig knyttet til det tverrfaglige temaet Demokrati og medborgerskap. Målsettingen kan ellers konkretiseres i fem målområder:

Historisk innsikt og forankring

Kunnskap om okkupasjonstiden er viktg for å skape "felles referanserammer [som] er viktig for den enkeltes tilhørighet til samfunnet" (Alle sitater her og nedenfor er hentet fra Læreplanverket). Denne kunnskapen kan også "bidra til at elevene blir aktive medborgere som kan orientere seg, ta stilling og se nåtidige utfordringer i en historisk sammenheng."

Kritisk tenkning og analytiske ferdigheter

I historiefaget er det viktig at "Elevene utvikler historiebevissthet ved å arbeide utforskende med historie, opparbeide en kildekritisk kompetanse og kunne se ulike perspektiver og sammenhenger i faget". Utstillingen inneholder et mangfold av kilder som gir god anledning til å utvikle denne kompetansen, f.eks. ved å vurdere troverdigheten av de anklagedes forklaringer i landssvikoppgjøret etter krigen.

Historisk empati

Med det store persongalleriet utstillingen har, får elevene gode muligheter til å "utforske menneskers handlingsrom og valgmuligheter i konfliktsituasjoner og vurdere konsekvenser av valgene de har tatt".

Etisk dannelse

Utstillingen adresserer en rekke etiske dilemmaer som mennesker opplevde under krigen, og dermed kan besøk her gi "elevene øvelse i etisk refleksjon og bidra(r) til å utvikle elevenes dømmekraft".

Demokratisk dannelse

Gjennom å studere hvordan okkupantene og deres medløpere ville avskaffe demokratiet, vil elevene "kunne se at demokratiet ikke har vært og ikke er en selvfølge, men en følge av valg mennesker har tatt, tar og vil ta i framtiden". De vil dermed kunne tilegne seg "kunnskap om demokratiets forutsetninger, verdier og spilleregler, [som gjør] dem i stand til å delta i demokratiske prosesser".