Fred og oppgjør

Forbudt kjærlighet

I 1942 er Kari 17 år, og hun går det siste året på Oslo Handelsgymnasium. I klassen hennes går bestevenninnen Klara, som hun er mye sammen. De misliker begge det nasjonalsosialistiske regimet, men har ikke våget å gå inn i aktivt motstandsarbeid.

En dag betror Klara seg til Kari og forteller at hun har blitt forelsket. Hun har blitt glad i Georg på 19, og hun tror også han er betatt av henne. Men det er bare ett problem, som Klara ikke vet hvordan hun skal løse: Georg er ingen overbevist nazist, men en tysk soldat som motvillig er utkommandert til å avtjene verneplikten i Norge. Skal Klara kutte forbindelsen med Georg, eller skal hun følge følelsene sine?

Hva mener du Kari burde råde Klara til å gjøre?

Etter at de er ferdige på OHG, får venninnene hver sin kontorjobb, og de mister kontakten med hverandre. Kari vet ikke hvilket valg Klara tok, men i maidagene 1945 møter hun henne igjen på gata. Da triller hun på en liten gutt i barnevogn, og forteller at barnet er Georgs og at hun ikke har hørt noe fra ham etter at han dro tilbake til Tyskland etter kapitulasjonen 8.mai. Hun er fortvilet og vet ikke hva hun skal gjøre. Kari ser at hun blir livredd når det stopper en lastebil ved fortauet. På lasteplanet sitter en gruppe kortklipte kvinner, og ned hopper to unge menn som skriker «Tyskerhore!» til Klara. De drar henne etter håret og tar fram en saks for å skamklippe henne.

Hva mener du Kari burde gjøre i denne situasjonen?

Historien over er en fiktiv fortelling, men den viser likevel reelle dilemmaer som en del kvinner stod overfor under og etter krigen. 8.mai 1945 da krigen i Norge var over, var en gledens dag for de aller fleste nordmenn. Men de som på en eller annen måte hadde samarbeidet med fienden, gikk vanskelige tider i møte. 92 805 ble etterforsket for landssvik, og 46 805 ble dømt. Også utenfor rettssystemet tok folk på eget initiativ oppgjør med de som hadde valgt "feil" side. En av de gruppene som ble rammet av dette sosiale oppgjøret, var kvinnene som hadde hatt intim kontakt med tyske soldater under krigen.

Ta selv stilling til de spørsmålene som reises i fortellingen. Hvordan det gikk med mange av kvinnene som var i Klaras situasjon, kan du lese og se film om her