Dybdelæring gjennom tverrfaglighet

Utstillingen og ressursene på nettstedet gir rike muligheter for en tverrfaglig tilnærming i opplæringen. Denne tilnærmingen åpner for at elevene kan oppnå reell dybdelæring ved å kombinere innsikter, særlig fra fellesfagene historie, norsk og religion og etikk i videregående skole, og tilvarende samfunnsfag, norsk og krle i ungdomsskolen. Felles for alle disse fagene er at den ofte dramatiske og fortettede krigssituasjonen der mennesker ble stilt overfor valg og dilemmaer, kan danne utgangspunkt for undervisningen.

Bidrag fra historiefaget

Historie kan bidra fra både kunnskapssiden og ferdighetsdelen av faget. Formidling av kunnskaper om okkupasjonstiden i Norge er selvfølgelig en hovedsak for både utstillingen og nettstedet. I ferdighetsdelen av faget står kildekritikken sentralt, med begrepene levning og beretning som viktige arbeidsredskaper. Når elevene skal undersøke en kilde som levning, er det jo nettopp den konkrete opphavssituasjonen de ledes til: Hvem henvender seg til hvem, med hvilken hensikt og på hvilken måte?

Bidrag fra norskfaget

I norskfaget står krigssituasjonen sentralt både når skjønnlitterære tekster skal analyseres i kontekst (jf. kjerneelementet "tekst i kontekst"), og når sakprosatekster skal analyseres retorisk. Kontekstens rolle i den skjønnlitterære analysen kan illustreres for eksempel med Inger Hagerups kjente krigsdikt "Aust-Vågøy Mars 1941" Diktet må forstås som en reaksjon på de represaliene nazistene iverksatte etter sabotasjeaksjoner i Lofoten, samtidig som teksten kan brukes som historisk kilde til nettopp om disse reaksjonene.

I retorikken fanges kontekstens betydning inn av begrepet kairos: Tekstens innhold og form må forstås ut fra den situasjonen de ble til i. Eksempler kan her være stoffutvalg og utforming av illegale aviser, eller hvordan kong Haakons tale 16. juni 1940 er preget av hans nylige flukt fra Norge.

Bidrag fra religionsfaget

For å gi en faglig kvalifisert drøfting av de etiske dilemmaene folk stod overfor under krigen, må en ta høyde for nettopp den konkrete situasjonen dilemmaene sprang ut av: Hvem var involvert i situasjonen? Hvilke normer og verdier var aktuelle? Hvilke etiske modeller er relevante å bruke i drøftingen av dilemmaene?

Eksempler på tverrfaglige ressurser og oppgaver

Tverrfaglige ressurser viser oppgaver som kombinerer norskfaglige og historiefaglige problemstillinger anvendt på de samme kildene. Tverrfaglige oppgaver viser eksempler på skriveoppgaver der elevene kan anvende kunnskaper og ferdigheter fra historie- norsk- og religionsfaget. Elevene kan vurderes – med eller uten karakter -- i to av fagene.