Hovedseksjon

Bruken av fordypningsstoff og oppgaver

Oppgavene på nettstedet kan brukes uavhengig om man har vært på besøk i utstillingen, men kan også benyttes i et ev etterarbeid etter et besøk. Omfanget av oppgavene er stort, men lærer og elev kan da gjøre et utvalg ut fra faglig nivå og tiden som er til rådighet.

Noen av oppgavene legger opp til en eksplisitt tverrfaglig tilnærming, se innledningen til oppgaver om Tekster i krig. Andre har et mer entydig faglig perspektiv, f.eks. retoriske eller litterære analyser på norskfaglige premisser. Det er selvfølgelig opp til læreren å velge hvor sterk den tverrfaglige tilnærmingen bør være. Historielæreren kan f.eks. velge vekk den retoriske analysen av historiske kilder, eller motsatt kan læreren kombinere ulike oppgaver og kilder som forsterker den tverrfaglige tilnærmingen.

Mange av oppgavene er laget med utgangspunkt i fordypningsstoffet til hvert av temaene i utstillingen, men ofte kombinert med (primær)kilder. Noe av stoffet er brukt flere ganger, men i ulike sammenhenger og kombinasjoner. Dette er gjort ut fra tanken om at alle elementer på nettstedet er selvstendige og kan brukes uavhengig av hverandre.