Religion: Vanskelige valg - etiske dilemmaer under krigen

Læreplanen (i historie) krever at elevene skal "utforske menneskers handlingsrom og valgmuligheter i konfliktsituasjoner og vurdere konsekvenser av valgene de har tatt". I utstilling og oppgaver på netttstedet legger vi derfor vekt på enkeltmenneskers valg i historien, se for eksempel Dristige valg – ulike skjebner. Disse valgene kan i religionsfaget og krle vurderes etisk, og i oppgavene under Hva ville du gjort utfordresi elevene til å tenke gjennom hvilke valg de selv hadde tatt om de hadde stått i de etiske dilemmaene som blir skissert. I omvisningen forklares disse dilemmaene ut fra okkupasjonssituasjonen de sprang ut av (se Okkupasjonen av Norge sett fra OHG). Elevene kan presentere sine svar på oppgavene umiddelbart etter omvisningen, eller i klasserommet når de er tilbake på egen skole. Da kan de også får utlevert forslag til "svar" som forteller hvilke valg som ble gjort under krigen, samt forslag til etisk drøfting av dilemmaene.