Historie vg3: Menneskers valg og handlingsrom i okkupasjonstiden

Omvisningen tar utgangspunkt i læreplanens krav i historie på vg3 om å "utforske en historisk person og diskutere hans eller hennes tenkning, handlingsrom og valg i lys av samtiden han eller hun levde i". Hver av de seks elevgruppene studerer tre personer hver, som alle inntok forskjellige posisjoner under krigen: Noen var selv nazister eller støttet dem, noen gjorde motstand, mens andre befant seg i en aller annen gråsone mellom disse posisjonene. Ut fra informasjonen de selv finner i utstillingen, utfordres de til å reflektere over disse spørsmålene:

1. Hvilke valg gjorde personen under krigen? Hva slags tanker, motiver eller begrunnelser tror du lå bak valgene?
  2. Hvilke alternativer hadde personen å velge blant, hva slags handlingsrom hadde altså personen?
  3. Hvilke konsekvenser fikk valgene - for andre og personen selv?
  4. Hvis du selv hadde stått i de valgsituasjonene som personen gjorde, hvilke valg tror du at du selv hadde tatt? Hvorfor?

Som et mulig etterarbeid kan elevene arbeide med noen av oppgavene på Dristige valg – ulike skjebner, Nazister fra Oslo Handelsgymnasium, eller Motstandsfolk på OHG.