Motstandsfolk fra Oslo Handelsgymnasium

I historiefaget er ett av kompetansemålene for vg3 å «utforske en historisk person og diskutere hans eller hennes tenkning, handlingsrom og valg i lys av samtiden han eller hun levde i». Dette målet er relevant for alle som lærer historie. I oppgavene nedenfor kan du studere fire personer som arbeidet mot okkupasjonsmakten. Alle disse – før eller under krigen – hadde vært knyttet til Oslo Handelsgymnasium.

Kåre Foss.JPG

Eskild Jensen.JPG

OPPGAVER
Velg en av personene og skriv en tekst eller hold en presentasjon om vedkommende. Omfang i antall ord eller minutter avtales ev. med læreren. Ta utgangspunkt i den korte biografien om vedkommende som står først i kildelista og velg en eller flere av de andre kildene som kan belyse én side ved personens liv og virke. Eksempler kan være Høigård og lærerens kamp mot nazifiseringen av skolen, forholdene for fanger i konsentrasjonsleirene slik som Jensen opplevde dem, eller vanskelighetene ved å drive en skole under naziokkupasjonen for rektor Foss.

1. Gi en kort presentasjon av personen du har valgt og forklar hvilken side ved han eller henne du vil ta for deg.
2. Gjør greie for personens syn på saken du vil fokusere på, valget som lå bak og handlinger det førte til.
3. Bruk tilgjengelige kilder til å lage en oversikt over hva vi kan si med sikkerhet om personens handlinger under krigen (se tips om kildekritikk).
4. Basert på kildene, velg ut og presenter to vanskelige dilemmaer personen stod overfor under krigen.