Hovedseksjon

Krigslyrikk

"Det var den illegale litteraturen, og da først og fremst poesien, som ytte den tyngste og mest effektive motstanden mot okkupasjonsmyndighetenes forsøk på å kneble det frie ord. Litteratur var ikke bare noe man sloss om, men noe man sloss med under okkupasjonen"
(Fra Tore Rem, Espen Søbye og Kjartan Fløgstad: PÅ ÆREN LØS Krigen, litteraturen og Æresretten, Oslo 2020)
Denne påstanden sier noe vesentlig om den betydningen lyrikken hadde under krigen. Les (og ev hør) alle – eller noen - av diktene du finner til høyre, og svar på alle – eller noen av – oppgavene nedenfor.

OPPGAVER

  1. Analyser virkemidlene i de diktene du velger og formuler det budskapet de formidler. Les innledningen til diktene nøye og forklar budskap og virkemidler ut fra den konteksten de ble til i. Hva forteller tekstene om den eller de situasjonene under krigen som de ble brukt i?
  2. Diktene til Grieg, Øverland og Hagerup kalles gjerne for kamplyrikk. Ut fra de analysene du har gjort i oppg. 1: Hva vil du si er typisk for innhold og virkemidler i kamplyrikken?
  3. På hvilke måter formidler Vesaas og Hofmos dikt andre opplevelser av og tanker om krigen enn kamplyrikken?
  4. Hvilke sammenhenger ble Sivles og Nilsens dikt opprinnelig til i? Forklar hvordan de kunne gi mening når de ble brukt i en ny kontekst under krigen.