Hovedseksjon

Krigen om krigen

Nordmenns interesse for andre verdenskrig slutter ikke. De siste årene har populariteten til nye bøker, filmer og utstillinger om andre verdenskrig bekreftet den sentrale posisjonen krigen har i samfunnet. Men hva er egentlig grunnen til at fortellinger fra andre verdenskrig spiller en så sentral rolle i vår samtid? I denne oppgaven skal du lese en kritisk fremstilling fra en artikkel i Aftenposten, og sammenlikne dette med omtalen av okkupasjonen i en ny lærebok i historie for den videregående skole.

Oppgaver:

  1. I kilde 1 kan du lese om hvordan historien om okkupasjonen ofte blir fremstilt svart/hvitt. I hvilken grad stemmer det at fortellingen om andre verdenskrig i Norge er en kamp mellom de gode og de onde? Er en slik fremstilling i så fall problematisk?
  2. I kilde 2 leser skiller lærebokforfatterne mellom krigen i svart/hvitt og krigen i gråtoner. Hvorfor har synet på andre verdenskrig endret seg siden 1990-tallet?
  3. Hvilke fordeler hadde det hatt om lærebøkene fortsatt hadde fremstilt krigen som svart/hvitt? Vil ikke det være enklere å forholde oss til enkle skiller mellom de gode og onde? Kan en slik fremstilling bidra til å forme en nasjonal identitet? Vil dette i så fall være problematisk?
  4. I hvilken grad er det egentlig viktig at barn og unge lærer om andre verdenskrig i skolen?
  5. Hvis du har besøkt utstillingen "Det var her det skjedde" på Oslo Handelsgymnasium: I hvilken grad fremstiller denne utstillingen krigen som en kamp mellom de gode og de onde?