Hovedseksjon

Holdningskamp under okkupasjonen

Holdningskamp var den vanligste formen for motstand under okkupasjonen. I motsetning til militær motstand var Holdningskampen en sivil, ikke-voldelig form for motstand. Kampmetodene inkluderte sivil ulydighet, ikke-samarbeid og boikott av den tyske okkupasjonsmakten. Hovedmålet var å motstå tyskernes mange forsøk på å nazifisere Norge. Holdningskampen var dermed noe alle borgere kunne være med på uavhengig av alder, stilling, bakgrunn og erfaring.

Paroler – altså forholdsregler eller oppfordringer – slik som De 20 kampbud fra Hjemmefrontens Ledelse, var viktige virkemidler for å styrke nasjonalt samhold i motstandskampen. Parolene var handlingsdirektiver for hvordan den okkuperte befolkningen skulle forholde seg til nazister og tyskerne i bestemte situasjoner. Fra 1944 ble paroler fra Hjemmefronten spredt via illegale aviser.

Under og til høyre finner du oppgaver og kilder for å lære mer om holdningskampen under okkupasjonen.

 

Tekstoppgaver: Les kilde 1. Til «du skal ikke»-budene:
1) Hvordan vil du oppsummere kampmetoden som det oppfordres til i bud 1-4 og 8?
2) Les bud 4. Slå opp hva «borgervakt» betydde under okkupasjonen.
3) Les bud 6 på nytt. Hvordan kan boikott av idrettsstevner være en form for motstand?
4) Hva var et av nazistenes viktigste midler til å bryte frontmoralen, ifølge budene?
5) Les bud 9 på nytt. Hvorfor var det viktig ikke å søke på offisielle stillinger?
6) Les bud 10 på nytt, og merk den siste setningen. Hva tror du det oppfordres til i den siste setningen?

Til «du skal»-budene:
7) Les bud 1. Hva er det som stod på spill i denne krigen?
8) Les bud 3. Hva skulle man gjøre hvis situasjonen var uklar og det ikke fantes noen klar instruks for best handling?
9) Les bud 7 og 9. Er det noen mulig motsigelse mellom disse to budene?
10) Hva konkret er det budene oppfordrer til av handling for å minske risikoen for å bli tatt?
11) Hvilke av budene handler om slutten på okkupasjonen og overgangen til fredstid?

Diskusjonsoppgave: Les kilde 1. Velg ut to paroler fra «Du skal» og to fra «Du skal ikke» som du mener var viktigst for å utøve motstand mot nazistene best mulig. Diskuter to og to eller i smågrupper hvilke dere mener er de viktigste parolene med tanke på effektiv motstand mot nazistene.

Fordypningsoppgaver: Les Kilde 2 og 3, og svar på disse spørsmålene:
1) Hva var Arbeidstjenesten (AT)?
2) Hvorfor var innkallelse til AT ansett som så alvorlig at motstandsbevegelsen brukte sabotasjeaksjoner for å stoppe den?
3) Ifølge kilde 2, hvorfor er det farlig å bli med i arbeidstjenesten (AT)?