Norsk for elever med kort botid: "Krigen" i Norge sett utenfra

Minoritetsspråklige elever med kort botid utgjør en svært heterogen gruppe. De har likevel til felles at de har andre historiereferanser enn den gjennomsnittlige norske eleven. I OHG-bunkeren kan elever med kort botid komme tett på enkeltmennesker i den norske okkupasjonshistorien, noe som kan lette inngangen til å lære om krigen i Norge. Fysiske objekter, kart, film, lyd og bilder, og ikke minst bunkeren i seg selv gjør den norske krigshistorien mer tilgjengelig for denne elevgruppen, både språklig og tematisk.

Flere av elevene med kort botid vil ha førstehåndserfaringer fra krigsområder. Andre elever har vokst opp med historier om helter og fiender, dehumanisering av folkegrupper, flukt og en kamp for å overleve i andre land og i andre kriger. Vår erfaring så langt er at OHG-bunkeren åpner for samtaler om sterke følelser; om fiendebilder, motstandsarbeid og overløpere i konflikter elevene kjenner godt. Elevene kan oppleve det lettere å dele egne historier og inntrykk fordi bunkeren tematiserer hvordan det er å leve i krig både for militære og for sivile.

Et besøk i OHG-bunkeren vil gi elevene viktig innsikt i norsk okkupasjonshistorie og samtidig et springbrett til å snakke om enkeltmennesket i krig og konflikt, et tema som dessverre er brennende aktuelt. Omvisningen vil kunne tilpasses elevgruppens språklige nivå etter samtale med elevenes faglærer.

Skal elever med lav kompetanse i norsk få et godt utbytte av et besøk i bunkerutstillingen, bør de forberedes på forhånd. Ressursene til høyre gir både grunnleggende kunnskaper om norsk okkupasjonshistorie, men også språklige redskaper for å forstå den. Der finnes også gruppeoppgaver som elevene kan jobbe med underveis i besøket, og diskusjons- og skriveoppgaver som de kan arbeide med i etterkant.