Det mest omfattende økonomiske samarbeidet med okkupasjonsmyndighetene foregikk i bygg- og anleggsbransjen. Antallet arbeidere i denne virksomheten økte fra 69 000 ansatte i 1939 til 147 000 i 1941. Dette handlet i stor grad om at de rundt 380 000 tyske soldatene trengte brakker, ammunisjonslager, god infrastruktur innen vei og jernbane, havner og flyplasser. Nordmenns bidrag til å bygge gode transportårer og forsyningslinjer fikk mye å si for den tyske krigføringen. På den ene siden handlet det om å få flyttet militærtropper, våpen og utstyr raskest mulig. På den andre siden var det viktig å få kortere leveranseveier for råstoff som kull, olje og mat.
Norges Statsbaner tjente godt på tyskernes bruk av jernbanen. Fra juli 1941 til juni 1945 var driftsoverskuddet hos NSB på hele 327 millioner. Jernbanenettet i Norge ble også utvidet med 450 kilometer nye jernbanelinjer. Dette gjaldt i hovedsak ferdigbyggingen av Sørlands- og Nordlandsbanen. Arbeidet ble i stor grad utført av krigsfanger som arbeidet under ekstreme arbeidsforhold som krevde mange liv.