Hvorfor ble folk medlemmer av Nasjonal Samling?

Nasjonal Samling var fra grunnleggelsen i 1933 til okkupasjonen i 1940 et knøttlite parti. I løpet av krigen fikk det et kraftig oppsving da medlemstallet på sitt høyeste passerte 43 000 i 1943. Gjennom oppgavene nedenfor kan du studere denne utviklingen nærmere og se hvordan motivene for å bli med i partiet varierte med tidspunktet for innmelding og hvem som ble medlemmer.

Zof08vFc (3).png

Oppgaver

1. Artikkelen i kilde 1 følger den historiske utviklingen av partiet fra starten i 1933 til slutten i 1945.
    a. Beskriv og forklar svingningene i partiets medlemstall.
    b. Hvilke grunner kunne folk ha for å melde seg inn i partiet før og under krigen?
    c. Vis hvordan medlemsmassen forandret seg over tid ut fra alder, kjønn og tilhørighet til sosial klasse.

2. I kilde 2 og 3 (fra 1944 og 1941) forklarer en bonde, en lensmann og dikteren Knut Hamsun hvorfor de støtter Nasjonal Samling. Hvilke motiver oppgir de for sin støtte?

3. Intervjuet med den tidligere OHG-eleven Fredrik Jensen (født 1921) er gjort lenge etter krigen. Hvordan forklarer han sitt medlemskap i NS under krigen.

4. Sammenlign de motivene for tilslutning til NS som kommer fram i svarene på spørsmål 2 og 3 med de grunnene til medlemskap som oppgis i svaret på spørsmål 1b. Finner du noen fellestrekk?