Jødeaksjonen

Høsten 1942 ble norske jødiske menn, kvinner og barn arrestert, deportert og – i de fleste tilfeller – drept i Auschwitz i Polen. De siste årene har årsakene til at dette kunne skje blitt diskutert i bøker og filmer, og i denne oppgaven skal du møte noen kilder som kan bidra til å forstå denne katastrofen. Avslutningsvis skal du vurdere hvorfor det er viktig at vi i skolen lærer om jødeaksjonen i Norge.

Oppgaver:

1. Kilde 1-3 er alle fra perioden før jødene i Norge ble arrestert og deportert. Hva tror du hensikten med disse tiltakene var? Hva forteller kildene om det å være jøde i Norge under okkupasjonen?
  2. Se filmklippet fra Den største forbrytelsen i kilde 4. Vurder hvordan klippet får frem at jødene er uønsket i Norge. Filmen omhandler deportasjonen av de norske jødene. Hvorfor heter den Den største forbrytelsen?
  3. Les kilde 5, og oppsummer hvordan norske og tyske nazister jobbet for å isolere og forfølge jødene i forkant av arrestasjonen av de mannlige jødene i oktober 1942.
  4. Hvorfor er det viktig at vi i ettertid lærer om jødeaksjonen og om samarbeidet mellom norske borgere og myndighetene?